Hästkategorier?

Blev inspirerad av att skriva detta inlägget efter att jag läst det här inlägget och dess kommentarer från Klaras blogg.

Som ni vet så är ponnyer uppdelade i 4 kategorier där varje kategori tävlar mot varandra, medan alla hästar, oavsett om de är 149 cm eller 185 cm tävlar mot varandra. Vissa anser att man även bör dela upp de stora hästarna i olika kategorier medan andra tycker att man inte bör göra detta. Jag tänkte skriva lite om min egen åsikt i det hela.

Personligen tycker jag inte att man bör införa olika kategorier även bland hästarna. Jag tror att allt skulle bli väldigt mycket mer komplicerat då, och man får helt enkelt ta de olika konsekvenserna beroende på om man har en väldigt stor/liten häst.

Jag har ju både en stor och en liten häst, men det går minsann bra att tävla båda två, trots att de har ganska olika galopper. Med Boppen som är 1,80 hög får man tex tänka på att korta upp galoppen innan kombinationerna, medan Tage som är strax över 1,60 behöver ha en friskare galopp innan. I dressyren kanske inte skillnaden stor/liten häst är lika uppenbar, förutom att stora hästar kan se lite maffigare ut mot små hästar, men det är ju egentligen ingenting som borde påverka domarens bedömning.

En stor och en liten, men de tävlar mot varandra :)


Hur ser ni på saken? Borde man införa hästkategorier?

/ Emma

Kommentarer
warnmark -hästblogg säger:

Jag tycker absolut inte man ska införa hästkategorier. För då kommer det att bli precis samma saker som med ponny att vissa mäter ner osv för att dom ska hamna i kategorin under så de blir mer värda. Häst ska vara och förbli häst. Haha.

2010-08-23 | 13:45:19
Bloggadress: http://warnmark.blogg.se/
Emily säger:

Håller med dig, det skulle bli för komplicerat. Fast i holland eller nått har de E-ponny också. Det tycker jag faktiskt inte vore helt fel för det finns många fina hästar som är runt 150-155 som inte kan hävda sig på varken dressyr eller hoppbanorna. Eller varför inte ha som jag tror de har i finland, öppna tävlingar där man får starta i blandade kategorier och även överåriga på ponny mot varandra på lika villkor :) Det tycker jag vore nått!

2010-08-23 | 15:01:34
Bloggadress: http://memily.blogg.se/
Emelie säger:

Pff. skitsnack det där med kategoriindelning egentligen däremot tycker jag att D-ponny borde vara upp till 150 cm.

Hästar på 150-155cm kan dessutom hävda sig på tävlingsbanoprna också, men alla hästar är inte menade att gå msv.

2010-08-23 | 23:57:28
Bloggadress: http://fralsefjord.webs.com
Emelie säger:

Måste komentera Emily lite, eftersom jag och min mor har bara hästar under 150 cm och därför tävlar ponny mot häst så kan jag meddela att överårig ryttare på ponny får tävla på lika villkor mot stora hästar. Fungerar alderless utmärkt då mamma och hennes 5 åriga fjording har knipit placeringar i dressyr.

2010-08-23 | 23:59:20
Bloggadress: http://fralsefjord.webs.com
Ida säger:

Jag har aldrig förstått mig på varför ponnys ska få tävla på häst tävlingar. Då pratar jag om dressyrtävlingar där jag inte alls tror att det skulle vara en nackdel för ponnysarna att tävla mot hästarna, tvärtom en fördel. I alla fall när man tävlar på lättare klasser. Om det ska gå på ålder på ryttarna så tycker jag att en som är under 18 lika väl ska få tävla en stor häst på ponnytävlingar.

2010-08-24 | 12:46:46
coach outlet säger:

Thank you for sharing your stuff on blog. It is doubtless that we have similar interests. Something are very helpful to me.

2011-03-23 | 09:45:53
Bloggadress: http://www.coach7store.com/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: