Det finns ingen jantelag - bara oödmjuka människor.

En månad efter, men för att få ihop ett åsiktsinlägg nu när vi är bortresta så kommer jag att i det här inlägget skriva vad jag tycker om TeamSL Linns inlägg "Jag bara vägrar stå i ledet".

Lite bakgrundsfakta om inlägget: Hon menar att Sverige är ett mellanmjölksland där man inte får sticka ut eller visa att det går bra för en, och man får inte skriva att sin häst är bra. Man ska framhäva hur vanlig man är och hon skriver att "alla andra medelmåttiga" som driver sina bloggar skriver dem baserat på hur man "ska" vara. Plus endel mer saker, men det blir för mycket att ta upp här.

Mina åsikter om det här inlägget är totalt motsatt Linns. Jag tycker dessutom att inlägget är fruktansvärt oödmjukt skrivet och hon får det att låta som om hon är väldigt mycket mer speciell än resten av Sveriges befolkning. Dessutom har jag svårt att tro att speciellt många skulle "spela en roll" i sin blogg. Jag har träffat några bloggare och de har varit såsom de är i verkligheten även på bloggen.

Jag tror inte att jantelagen existerar såvida du själv är ödmjuk. Det är inte provocerande att skriva att det går bra för dig och din häst, såvida du inte låter kaxig i ditt skrivande. Personligen tycker jag att det är stor skillnad på att vara självsäker och att vara kaxig. Kaxiga/oödmjuka människor gillar man inte, medan självsäkra och ödmjuka människor är inspirerande.

Det är så tröttsamt att vissa bloggare ständigt håller på och skriver hur bra deras hästar är och vilken kapacitet de har. Om hästarna nu är så bra så borde väl läsarna redan veta om det? Hur ofta hör man till exempel Rolf-Göran Bengtsson skryta om sin/sina hästars kapacitet? Nej justdet, aldrig, för vi alla vet redan att han/hans hästar är bland de bästa i världen.
Om man tittar på vilka hästbloggar det är som får de flesta negativa kommentarerna så är det just de bloggarna som är oödmjuka. Jag tror inte att de flesta elaka kommentarer dessa bloggare får beror på jantelagen eller avundsjuka, utan pga bloggarens oödmjukhet.

Om vi tar ett exempel inom hästbloggsvärlden: Kristina Warg(en av mina favoritbloggar). Hon skriver väldigt ödmjukt, och skryter aldrig om sig själv eller sina hästar trots att hon är en av Sveriges bästa juniorryttare i hoppning. Jag har nog aldrig sett en "elak" kommentar i hennes blogg, och det beror just på att hon verkar vara en ödmjuk tjej. Sedan finns det bloggar som väldigt ofta får elaka kommentarer. Beror det på jantelagen/avundsjuka? Nej, det beror på att man inte sympatiserar med dessa människor då de är så oödmjuka.

Jag tror inte att det finns någon jantelag, bara oödmjuka människor(med vissa undantag). Vad tror ni?

/ Emma
Kommentarer
Lamia / Hästblogg säger:

Bra skrivet!! :) är glad att jag sluppit elaka kommentarer än då länge...

2011-08-10 | 14:55:16
Bloggadress: http://lamiamichelle.blogg.se/
Linnéa säger:

Tänkte precis som dig när jag läste Linns inlägg, allt annat än ödmjukt skrivet.. Har inget annat att tillägga, håller med dig! :)

2011-08-10 | 14:56:44
Bloggadress: http://sheisnea.blogg.se/
Martina säger:

Håller helt med dig!

kanon blogg för övrigt, trillade in på den igår :)

2011-08-10 | 15:11:07
Bloggadress: http://martinasplace.blogg.se/
Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst säger:

Kan inget annat än att hålla med dig, så sjukt bra skrivet! :)

2011-08-10 | 15:18:24
Bloggadress: http://lizzylover.blogg.se/
Amanda säger:

Jag håller med er båda till viss del. Kan man göra det..? Dina inlägg är alltid väldigt bra skrivna, med bra argument för dina åsikter, men även med en ton som inte påpekar att allt det du säger/tycker är rätt och alla andras åsikter är fel. Bra jobbat! :D



Sen tycker jag å andra sidan att Linns inlägg innehöll något som även jag kan hålla med om. Vissa personer hävdar att man är världens "hemskaste" människa om man säger att ens häst är fin, bra, härligast, bäst etc. Dessa personers beteende kan kanske kallas jantelag eller vad man vill, men nog är det ganska irriterande när man får höra att man inte bör berömma sin fina häst eller liknande officiellt?



Däremot håller jag helt och fullt med dig om att hennes sätt att skriva inte är ett dugg ödmjukt och det är nåt hon skulle kunna tänka på...

2011-08-10 | 15:42:48
Anonym säger:

Sant, sjacobsson.blogg.se är framgångsrik med superfina hästar och får bara positiva kommentarer!

2011-08-10 | 16:07:31
alex - xelaaa.blogg.se säger:

Yay! Bra skrivet, håller med dig!

2011-08-10 | 17:34:17
Bloggadress: http://xelaaa.blogg.se/
Linn Ingvarsson säger:

Riktigt bra och läsvärt inlägg!

2011-08-10 | 19:35:09
Bloggadress: http://dressyrmupparna.se
Elaine säger:

Håller med till 100%!

2011-08-10 | 21:14:20
jenny säger:

Bra skrivit!

2011-08-10 | 21:33:18
Bloggadress: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Hanna säger:

Håller verkligen med dig!

2011-08-10 | 21:38:20
Bloggadress: http://hannnss.blogg.se/
stina säger:

Fast samtidigt ligger det ju en hel del i det hon säger!

2011-08-11 | 16:30:00
Nicole säger:

Bra skrivet!!! Väldigt bra blogg , ni skriver jätte bra saker:) ni skriver om era hästar såklart men ni hävdar inte att dem e världens bästa ( även om jag tycker att dem verkar väldigt snälla bra och roliga<3) alla har ju sina egna åskikter om vad man tycker tex Linn men det e faktiskt lite fel av henne tycker jag! Hennnes hästar e väll inte mycket bättre och sånt än alla andra KOM I HÅG ATT ALLA ÄR LIKA MYCKET VÄRDA!!!!! vare sej det gäller djur eller ej :) ( älskar er blogg)

2011-08-12 | 14:47:39
Natalie säger:

Såg dig på startlistorna för VORF's storhästtävling nästa helg, kul! Jag ska också dit och tävla!:)

har aldrig varit på vorf, vet du hur utomhusbanan är? :)

2011-08-12 | 21:30:27
Bloggadress: http://teambp.blogg.se/
Annika säger:

Bra inlägg!!!

2011-08-15 | 20:05:25
Bloggadress: http://annikaljb.blogspot.com
Julia - tävla om röda Premiere lindor på bloggen! säger:

Word!

2011-08-17 | 17:39:32
Bloggadress: http://ohjuliet.blogg.se/
Therese säger:

bra skrivet!! :) håller verkligen med

2011-12-17 | 16:59:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: