Hopprädsla.

Då jag vet att det är relativt vanligt bland ryttare att ha hopprädsla så tänkte jag skriva ett inlägg om min hopprädsla, hur jag blev av med den och vilka övningar som är bra att rida om man är hopprädd.

Jag själv var under flera år hopprädd. Det hela började väl egentligen när vi fick Tage och han inte fungerade i hoppningen. Jag har sedan länge tappat bort räkningen på hur ofta han kastat av mig, men många gånger är det, och vissa träningar åkte jag av 3 gånger. Grejen med Tage är ju att han kan bjuda jättefint på ett hinder, men precis när han ska hoppa av så tvärnitar han. Som ryttare är det då inte så lätt att sitta kvar som ni kanske förstår. Pga detta blev jag osäker även när jag satt på andra hästar, även om de var snälla och inte nitade som Tage.

Idag är jag inte längre hopprädd. Anledningen till detta är ingen mindre än Boppen. På hans rygg känner jag mig 100 % säker, för jag vet att han aldrig skulle nita. På hans rygg kan jag hoppa höjder som jag aldrig vågat mig på förut, och för en gångs skull känner jag att hoppningen fungerar riktigt bra. Jag är fortfarande lite nervös när jag ska hoppa Tage eftersom jag inte litar på honom såsom jag gör med Boppen, men eftersom vi bara hoppar Tage lite för skojs skull nu för tiden så är det numera roligt istället för läskigt.

För att bli av med sin hopprädsla så måste man först och främst ta reda på varför man är hopprädd. I mitt fall var det att jag inte ville ramla av Tage och skada mig, och att jag hade svårt att lita på hästarna jag red... skulle de hoppa eller stanna?

När man tagit reda på orsaken är det bara att börja kämpa! Trots att jag var osäker på Tage så hopptränade jag för Therese. Vissa gånger gick det superbra, medan jag andra gånger fick tugga grus och var tillbaks på ruta 1 igen. Det är viktigt att inte sluta hoppa bara för att man är rädd. Inför varje Thereseträning med Tage var jag väldigt nervös, men jag tänkte att "det kommer kännas så skönt när träningen är över", och det gjorde det verkligen. Jag blev nöjd över mig själv att jag kämpat mig igenom träningen, och varje hoppass blev lite lättare att ta sig igenom.

Om man är hopprädd så är det viktigt att ta det lugnt. Man ska aldrig hoppa högre än vad man själv vill, och något som är viktigt är att lita på sin egen magkänsla. Kanske är det bättre att strunta i det sista upphöjda språnget, så man inte förlorar självförtroendet igen och går tillbaks några steg.

Bra övningar för den hopprädda är enligt mig de flesta gymnastikserier där man slipper styra på högre fristående hinder. 5,5an är antagligen den bästa övningen då man inte kan komma fel in(man travar in) eller på oxern efter. Personligen gillar jag inte att travhoppa, så då är det ju bara att länga avståndet i kombinationen och galoppera in istället. Är man hopprädd bör man nog inte ta för lång väg till hindrena heller, för då börjar man tänka alltför mycket och allt blir bara pannkaka(har egna erfarenheter av detta).

Hopprädsla går att övervinna. Jag själv är ju bara ett exempel på detta. Boppen har "gjort mig fri" från rädslan, och det är så skönt. Det är ju superkul att hoppa, men sitter man på hästen och är rädd blir det absolut inte lika roligt. Nu för tiden är jag inte heller rädd för att hoppa andra hästar heller, även om det inte händer speciellt ofta.



/ Emma

Kommentarer
Saga säger:

Skitbra inlägg :] Jag är ju som sagt själv väldigt hopprädd, försöker övervinna det så gott det går (har dock ingen egen häst än och det går typ en månad mellan mina enstaka hopplektioner) och jag känner ändå att jag är LITE modigare än förut.



Förut vägrade jag hoppa direkt, oavsett vilken häst jag är på, nu hoppar jag låga hinder och gör det frivilligt. :3

2011-01-25 | 16:26:29
Bloggadress: http://dreamsphere.blogg.se/
Saga säger:

Förresten, det ser ut på startsidan som att ni har råkat ta bort en kod (då omformaterar blogg.se automatiskt så att det blir times new roman och stora prickar framför inläggslänkarna).

Eller ska det vara så?

2011-01-25 | 16:27:45
Bloggadress: http://dreamsphere.blogg.se/
emelie säger:

Läskig bild där i slutet :O

2011-01-25 | 17:46:55
Bloggadress: http://emeeelies.blogg.se/
Erika säger:

Super bra inlägg! :)



Är själv osäker vid hoppning.

Men jag vill inte vara de.

Men är de tyvärr, och jag önskar så himla mycket att de släppte.



Min förra ponnyn tvärnita, och jag flög av rätt så illa.

Och efter de knappt hoppat något, eftersom han skadade sig också.

Och så satsa vi på dressyren mera.



Men hoppas på i fram tiden att kunna hoppträna igen. :)

2011-01-25 | 18:44:45
Bloggadress: http://eriikapettersson.blogg.se/
Lina S säger:

Bra inlägg! :)

Vissa hästar känns det så bra på, medan man totalt tappar känslan på andra. Jag trivs rätt bra på min, men hon är så grön så blir det för "högt" kan jag fega, och då förstår hon inte vad jag menar. Jag tror det är viktigt att försöka hitta en häst man vågar hoppa om man vill komma över rädslan, och som du skriver, långa avstånd är svårt. Jag är kass på det! Och att travhoppa. :P

2011-01-26 | 17:42:39
Bloggadress: http://sallberglina.blogg.se/
erika<333 säger:

bra inlägg! jag tror de hjälper många som är hopprädda;) äre du på bilden?:O

2011-01-28 | 17:28:58
Bloggadress: http://erikaaasss.blogg.se/
erika<333 säger:

sv; okej:S

2011-01-28 | 18:50:03
Bloggadress: http://erikaaasss.blogg.se/
Emilia säger:

Jättebra inlägg! Jag har ju hopprädsla men har en häst med väldigt bra hoppstam och kapacitet. Hoppas vi kan börja tävla i både hoppning och dressyr när han blir lite äldre.

2011-09-30 | 22:26:00
Bloggadress: http://hastarochemilia.blogg.se/
Alice säger:

Hej !

Asså det känns så sjukt bra att läsa detta!

Jag är jätte rädd för att hoppa!

Förra veckan hoppade jag en ponny som heter Romeo, han hoppar superbra, men det är jag som är oosäker..

vi skulle komma på ett hinder som var 60 cm högt, men då vägrade han och jag blev ännu mer rädd, alltså, jag är rädd för att ramla av..

jag skulle jättegärna vela läsa fler inlägg om ''hopprädsla''

För , jafg tycker det är kul att hoppa, men jag vill inte vara så rädd..

2011-10-02 | 11:03:43
Bloggadress: http://alicellindroth.blogg.se/
Marie säger:

Jag har inte hittat en endaste häst som jag är säker på när det gäller hoppning. Problemet ligger nog även på att jag är osäker på mig själv en hel del också. Kan bli väldigt orolig när jag ser andra hoppa och vill bara försvinna därifrån, för det känns som att de som hoppar är "dumma" som ger sig in på något sådant. Vet inte vad jag ska göra för att lösa det, då enda chansen som finns för mig att kunna hoppa och få mig självsäker. Hänger just nu bara på ridskolan och där fungerar det inte...

2012-06-11 | 11:08:44
J säger:

Till Alla:

Om du är hopprädd, ta hjälp av någon som kan peppa dig, och få dig att klara höjden eller ditt mål. Jag har knappt kunnat hoppa 70 cm för några månader sen...idag hoppade jag 75 cm lätt som en plätt med C-ponny och även hoppat 1 m.

Ni ska se att de går ♡

2014-09-18 | 23:59:12
Lovisa säger:

Kul att läsa att man inte är ensam om hopprädslan! Jag är hopprädd och har varit i många år efter att jag trilla av på ett rättså otäckt sätt, men nu när jag har en egen ponny och har börjat träna med honom lite så känns det inte alls lika läskigt längre! Jag trillade av förra träningen på en anna häst men konstigt nog blev jag inte alls rädd! Det tack vare honom!

2015-09-11 | 06:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: