Dessa ponnymammor.

Det finns nog inte många barn som har så mycket press på sig som ponnyryttare, även på lokal nivå. Efter att ha jobbat och befunnit mig på en hel del ponnytävlingar så kan jag inte annat än att bli provocerad över ganska mycket. Jag tänker ta lite exempel från helgens lokala tävlingar på klubben.

En ryttare på tävlingen skulle rida två ponnyer. När hon hoppade fram ena ponnyn höll mamman hennes andra, samtidigt som hon var tvungen att hjälpa henne på framridningen. Mamman ställde sig därför, med ponnyn i ena handen, i dörröppningen in till ridhuset där framhoppningen var. Självklart sa vår funktionär på framhoppningen till att hon inte kunde stå där pga säkerhetsskäl. Gissa vad mamman svarade... "Vadå, är de andra ponnyerna för feta för att komma in då eller?". Den här personen fick tillsägning av överdomaren och hade tydligen betett sig lika illa vid andra tävlingar.

En annan sak som jag stör mig på är när ponnymammor/medhjälpare skriker på sina barn vad de ska göra medan de är inne på banan. Vid söndagens tävling hörde jag allt från "nu är det det rosa hindret" till "sparka mer, kicka, spöa, FRAM". För det första så låter det så illa, och för det andra så hör inte barnet vad man skriker. Om de nu skulle anstränga sig för att höra så blir de ju istället okoncentrerade på själva ridningen. Det värsta är att kanske 80% av alla föräldrar på den här nivån gapar på sina stackars barn som antagligen redan gör sitt bästa.

Inte så konstigt att en hel del av barnen på lokala ponnytävlingar gasar och rider iväg sina ponnyer väldigt mycket. Det ser inte bra ut, är inte sjysst mot ponnyerna, och håller trots allt bara på lokal nivå. Vissa ponnymammor är rosettgalna besserwissers, och det finns inget jag stör mig så mycket på som besserwissers...eller jo, lata människor som aldrig kan dra sitt strå till stacken, men det är en annan diskussion.

/ Emma
Kommentarer
Camilla säger:

Håller helt och hållet med dig =D. Det är galet

2011-06-01 | 09:19:22
Bloggadress: http://bbqridtravare.blogg.se/
Lina - Vinn conchos till ditt träns från Kyro Riding Gear säger:

ja fy det är hemskt. dock tror jag bara att de vill att barnen ska vara nöjda till en början, men ofta spårar de ur. vet en tjej här som tävlat msv och hon är inte så gammal,men har redan gått in i väggen och mamman är aldrignöjd med vad hon gör, såvida honinte vinner! men hon hade iofs kunnat rida lite bättre ändå... tur min mamma inte är sådär, hon är snarare tvärtom o peppar inget o de är inte heller så kul

2011-06-01 | 10:08:11
Bloggadress: http://sallberglina.blogg.se/
Eleonor säger:

Föräldrar som lever SIN dröm genom sina ungar är förjävligt rent ut sagt. De skulle vara intressant att slänga upp dem på en häst och skrika exakt samma saker. Jag tror inte de förstår hur illa till mods man som barn/ungdom känner sig när ens förälder gapar.



Dock kan vi se från andra hållet också när barnen gapar på sina föräldrar som verkligen ställer upp till 100% men ändå aldrig räcker till. Det kan störa mig lika mycket! Ska nog fanimej skriva ett sådant inlägg eftersom jag svarade på en fråga i Equipage där jag hyllade min mamma för att hon ställer upp så bra!

2011-06-01 | 11:58:28
Bloggadress: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Emelie säger:

Måste prottestera lite, vist det finns förälfdrar som beteer sig som idioter, men majoritetenär faktiskt stöttande pedagogiska föräldrar som gör allt för sina barn. En av anledningerna att det skriks vid banan är nog dels för att mångs är nervösa. Får tänka på att många av våra egna föräldrar har varit just "ponny mammor" som inte betett sig illa. Emma dra inte alla över en gräns. snälla...

2011-06-01 | 12:46:09
Bloggadress: http://fralsefjrod.blogg.se/
Caroline säger:

Svarar man en funktionär så, NEJ.



2011-06-01 | 13:12:03
Bloggadress: http://ridemyhorse.blogg.se/
Anonym säger:

Emma har ju inte dragit alla över en gräns med tanke på att det står VISSA ponnymammor...

2011-06-01 | 13:40:32
Marie säger:

Satte nästan i halsen när jag läste... vi var hos Er i lördags och min dotter hade två ponnyer med sig. Jag fick dock inga klagomål på att vi var i vägen. Puh!

Jag tror att jag pratade med dig eller din syster vid framridningen då jag höll ena ponnyn. Vi pratade om Gotacup häst bl.a

Hälsa alla som hjälpte till att det var en bra arrangerad tävling och trevligt bemötande. Vår lilla tjej var så nöjd när vi åkte hem.

//Marie

2011-06-01 | 13:44:29
Bloggadress: http://stallbrannebo.blogg.se/
Helena säger:

Bra skrivit! Inte lika vanligt inom travet, som tur är, men det förekommer ;)

2011-06-01 | 15:40:45
Bloggadress: http://travgalen.se
Emily - RYTTARDUON säger:

Det är inte konstigt att så många slutar rida när de blir lite äldre! Ibland blir man ju rädd när man ser ponnytävlingar och framför allt tycker jag det är otroligt PINSAMT att bete sig på det viset :O

2011-06-01 | 16:54:35
Bloggadress: http://ryttarduon.blogg.se/
Julia säger:

Tråkigt nog är det väldigt vanligt som du säger..

2011-06-01 | 22:42:28
Bloggadress: http://ohjuliet.blogg.se/
Albin säger:

hej hej! Hur mår du då? :D Snygg blogg =D

2011-06-01 | 23:07:35
Bloggadress: http://nallou.blogg.se/
Jonas säger:

Inte lätt att vara förälder i sådana här sammanhang:-)Hur man skall uppträda mm.mm.Undrar om det inte finns människor i dess närhet som vet hur det skall gå till?:-)Man lär sig av dom som vet/erfarenheter.Stackars föräldrar hu hu

2011-06-02 | 11:21:50
lisa! säger:

Ja ursch, minst lika vanligt inom dressyren tyvärr..

2011-06-03 | 09:39:17
Bloggadress: http://llisahedman.blogg.se/
my säger:

Känner tyvärr igen det där, inte det minsta roligt! Jag tycker synd om barnen, det får inga schyssta förutsättningar direkt. Sen måste jag säga att det finns en hel del "snorungar" som kör med sina föräldrar/ponnyer lika mycket. Senaste tävlingen var det en tjej som var besviken på sin häst (som jag tyckte skötte situationen så bra den kunde!) och, direkt efter att ha galopperat och hoppat en bana, slänger sig av hästen, svär som tusan, kastar tyglarna till sin mamma (utan att ens kommit ur collectingring) och stormar därifrån. Då kan det tilläggas att hon tom. blev placerad i klassen...

2011-06-03 | 23:42:08
Bloggadress: http://mysamuelssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: