Projektarbete - Vidareutbildning av häst

Varning för långt inlägg!

Ni som har hängt med länge på bloggen vet att jag startade den sommaren -09 i samband med att jag gjorde mitt projektarbete Vidareutbildning av häst på gymnasiet. Jag har fått endel frågor om jag kan skriva hur jag gick tillväga med mitt projektarbete och därför så tänkte jag i det här inlägget gå in lite djupare på hur jag gjorde. Dessvärre så har jag tappat bort min projektrapport, men jag kommer ihåg det mesta ändå. Ni som är sugna på att göra ett liknande hästrelaterat projektarbete på gymnasiet: Det här inlägget är perfekt till er!

Varför valde jag ett hästrelatetat projektarbete? När vi inför trean skulle välja projektarbete så visste jag med en gång att jag ville göra något hästrelaterat. Jag gick NV(naturvetenskapliga) på gymnasiet vilket innebar rätt mycket plugg, så genom att ha detta som projektarbete behövde jag knappt lägga några extra timmar över huvud taget på min projektarbetskurs(trots att jag tillbringade betydligt mer än 100 h i stallet under tiden). Jag var ju ändå i stallet varje dag. 

Hur startade jag projektarbetet? I början av HT bokade jag in en tid med min handledare som jag fått tilldelad. Jag berättade om min idé för henne; att jag ville vidareutbilda min vuxna häst och att den vidareutbildningen skulle visa sig i två tävlingsmål jag hade. Jag bestämde mig då också för att ha min träningsdagbok(loggbok) på internet, i form av den här bloggen. Efter det så fick jag i "läxa" att formulera mina frågeställningar samt börja träna och skriva loggbok med en gång. 

Vad var mina frågeställningar? När man formulerar frågeställningar till ett projektarbete så är det jätteviktigt att inte ställa några frågor som man bara kan svara "ja" eller "nej" på. På grund av detta så utformade jag mina frågeställningar såhär:

• Hur kan jag och Catago träna för att uppnå minst 60% i LA-dressyr på klubb- eller lokal nivå?
• Hur kan jag och Catago träna för att rida minst en felfri runda i 90 cm hoppning på klubb- eller lokal nivå?

Det är alltså bra att starta frågeställningarna med ord som till exempel "hur" eller "varför". Då blir sedan svaret på frågan mer ingående och analyserat, vilket i sin tur leder till bättre betyg.

Hur utformade jag min träningsdagbok? När jag skrev i loggboken(bloggen) om dagens ridpass så var jag tvungen att utgå från en mall så att jag skulle få med all nödvändig information. Det var lite svårt och invecklat att skriva när man bara ridit ett lätt pass osv, men det underlättade också då jag aldrig glömde något viktigt. Följande "punkter" hade jag med varje träningspass:

• Vad red/tränade vi på?
• Vad gick bra/dåligt?
• Varför gick det bra/dåligt?
• Vad kan jag tänka på till nästa gång?
• Vad ska jag rida under morgondagens ridpass?

När man skriver träningsdagbok är det bara att försöka analysera så mycket som det bara går. Jag övertänkte nästan varje ridpass för att få ut något av loggboken, men eftersom jag var så noggrann med allting och gjorde en bra presentation så lönade det sig också i slutändan då jag fick högsta betyg.

Nådde jag mina mål vid projektarbetets slut? Jag nådde mina mål med Tage under projektarbetet. Vi red två godkända LA:1or och en felfri 90cm runda. Det kändes såklart skönt att kunna skriva med det i rapporten, men 
även om jag inte hade nått mina tävlingsmål så hade inte det påverkat mitt betyg. Sätter du upp tävlings/träningsmål att nå utan att lyckas så är det enda du behöver göra att skriva i rapporten varför dessa mål inte nåddes. Så var det för mig i alla fall, men jag har svårt att tänka mig att någon handledare skulle vara så taskig att tvinga någon till en viss tävlingsprestation för att få högsta betyg. 



Rapporten: Min rapport gick väldigt snabbt att skriva eftersom jag redan från början visste vad som skulle stå. Skriver man om någonting som man brinner för så kommer orden automatiskt. Eftersom jag inte har kvar den så minns jag inte riktigt vad jag skrev men jag ska försöka komma ihåg lite. I vilket fall som helst så får man en mall över hur projektarbetet ska skrivas, så det är lätt att utforma rapporten. 
I inledningen så berättade jag om varför jag valde detta projektarbetet, syftet, mål och problemformulering(frågeställning). Här skrev jag även om metoden, hur jag gick tillväga för att nå mina mål. Där berättade jag att jag hopp- och dressyrtränade osv. Efter inledningen så redovisade jag resultatet. Viktigt att tänka på här är att inte analysera varför resultatet blev som det blev, utan här skrivs bara den rena faktan. I analysen och diskussionen ska däremot det analyseras ordentligt. Varför nådde/nådde jag inte mina mål? Gå in och gräv djupt här: tänk ett steg längre! 

Redovisningen: Om jag ska vara ärlig så förberedde jag inte min redovisning någonting, utan pratade bara på fritt. Jag visade bloggen, hur jag hade skrivit i loggboken osv. Jag tog helt enkelt upp det viktigaste och såg till att svara tydligt på frågeställningarna. Viktigt att tänka på när man redovisar(om man inte går någon naturbruk/hästlinje) är att det finns många som inte vet ett skvatt om hästar, så håll det på en enkel nivå. De svåra fraserna kan man dra till med en annan gång. 

Sådär, det var väl mitt projektarbete så kort och gott jag kunde få det. Vad tyckte ni om inlägget? Var det uppskattat? Om det är något mer ni undrar över: Skicka en kommentar så svarar jag i det här kommentarsfältet! Jag vill gärna få lite respons nu när jag tog tummen ur och skrev detta långa inlägg ;)

/ Emma
Kommentarer
sofie säger:

Jag själv ska precis börja på mitt projektarbete och jag tycker att inlägget var intressant för att man tänker längre och reflekterar över hur mycket tid man är villig att lägga. :)

Svar: kul att du tyckte det :) Lycka till med projektarbetet!
Emma & Anna Elfstrand

2012-08-30 | 15:26:06
Josefine Thunborg säger:

Tycker verkligen det var jättebra! Jag blir själv väldigt sugen på att sätta upp mål för mig själv och starta med mitt arbete, trots att det är ett år kvar haha! (:

Svar: Åh vad kul att du tyckte det :D haha, jag kan tänka mig det! Lycka till med ditt framtida projekt :)
Emma & Anna Elfstrand

2012-08-30 | 23:19:17
Bloggadress: http://bulinka.blogg.se
sofia säger:

intressant och inspirerade inlägg :)

2012-08-31 | 07:59:35
Lina säger:

Jätte intressant inlägg! Jag funderar på att göra nästan samma sak, fortsätta utbilda min hopphäst med mål att tävla en högre klass till våren, och skriva loggbok i bloggen! :)

Svar: Åh vad kul! Det tycker jag absolut att du ska göra :)
Emma & Anna Elfstrand

2012-09-18 | 16:31:04
Hanna säger:

Hej!

Har tänkt mig att göra ungefär samma sak som du! Jag går också den naturvetenskapliga linjen och har därför lite svårt att komma på hur jag ska kunna koppla detta arbetet till målen som tillhör. Hur lyckades du med det?

Tack på förhand!

Svar: Jag tror inte att vi hade det speciellt noggrant gällande koppling till programmet. Men egentligen kan man ju tänka sig att det handlar om de flesta "naturämnen" om man tänker lite djupt ;) Fysik och biologi kan ju åtminstone kopplas till utbildningen på olika vis med tanke på både hästen och ryttarens kost och träning :)
Emma & Anna Elfstrand

2012-09-19 | 21:00:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: