Islandsresa?

Eftersom vår Maldivernaresa blev inställd så har jag och Samuel klurat lite på en ny resa. Dessvärre hinner vi inte boka om Maldiverna nu i vinter, så isåfall får vi åka nästa vinter, men vi känner att vi ändå vill resa hyfsat snart. Därför har vi nästan helt bestämt oss för Island! 

Snacka om totala motsatsen från Maldiverna, haha. Vi har inte hittat något annat varmt land som känns sådär perfekt som bröllopsresa, och vi kan faktiskt åka till Maldiverna någon annan gång om vi känner för det. Det är inte hela världen, känner jag. Någon gång skulle jag dock vilja besöka det paradiset, men när det blir får vi se! 

Hur som helst så skulle jag vilja ha era bästa Islandstips, om ni sitter inne på något! Vart har ni varit? Vilka hotell har ni besökt? När är det som finast att åka på året? Vilket flygbolag tog ni? Bästa hyrbilsstället? Hur länge är "lagom" att vara där? Ös in med så mycket tips ni bara kan :) Vi ska förstås rida Islandshäst också, hehe, så har ni tips på turridningsställe eller liknande, få med det också! 
 
Så häftig natur på Island! 

/ Anna
Kommentarer
Anonym säger:

Jag var där i maj 5 dagar, varmt och sol varenda dag!!😍 Jag älskade Reykjavik, så mysig liten stad! Vi bodde på nåt billigt hotell bara som ändå var ok. Blå lagunen är såklart ett måste. Sedan var vi på Eldhestar (sydvästra island) och red islandshäst i 3 dagar, magiskt! Vi blev upphämtade i Reykjavik i deras minibuss. Fin anläggning, god mat och duktiga ledare! Island är helt klart det landet jag älskar mest och skulle så gärna åka tillbaka!! Rekommenderas!

Svar: Men wow, låter helt underbart!! Tack snälla för tips :D
Emma Elfstrand

2019-01-18 | 09:59:30
Anonym säger:

Så roligt att det blir Island! Drömmer om att åka dit och hälsa på en massa vackra hästar.
Tips på turridningsställen:
https://www.geysirhestar.com/
http://www.steinbjornshorsetrips.se
http://jfhestar.is/
Kan även vara lite med boende och sånt i några av dem om jag fattat rätt. De verkar väldigt populära bland svenskt islandsfolk. Har gått på föreläsning av han som har JF Hestar, trevlig.

Svar: Åh, tack för tips! :)
Emma Elfstrand

2019-01-18 | 10:33:19
Emelie J säger:

Hyr bil! Ett måste. Sedan åk till ett ställe som heter Krauma, där har de spa, varma källor, otrolig mat och jag tror man kan bo där. The Golden cirkle är ett måste också riktigt häftig natur men ta med matsäck vart ni än ska, går i te hitta något ut med vägen.

Självklart bör ni åka till blå lagunen det ligger på väg från flyget till Reykjavik man behöver förboka så för det innan ni åker :)

Svar: Ja vi tänkte hyra bil, gärna redan på flygplatsen om det går :D Tack snälla för tips!! :)
Emma Elfstrand

2019-01-18 | 10:52:47
Lovise säger:

Blue Lagoon är ju häftigt på sitt vis, men samtidigt en riktig "turisthåla" och liknar mer ett utomhus-badhus än en riktig hetkälla. Vill man ha något mer "naturligt"/mindre turistiskt finns det varma floder man kan bada i (Reykjadalur, Steamy Valley), samt Seljavallalaug som är en av de äldsta poolerna. Kanske inte lika varmt eller rent som Blue Lagoon, men helt klart en häftigare naturupplevelse!
Eldhestar ordnade bra turridning när jag var där :)

Svar: Tack snälla för tips! Har sett att det finns ett hotell vid Blue lagoon, så funderar lite på att boka det någon natt isåfall... Kanske man slipper massa folk. Får klura på den! Men ska kika på dina alternativ :D
Emma Elfstrand

2019-01-18 | 11:37:49
Bloggadress: http://www.LoviseC.com
Anonym säger:

Kan bara säga att det är något helt speciellt på island så ni måste åka dit! Bada i varma källor, rida islandshäst, naturen och bara mys. En varning bara akta så ni inte blir för kär i en islänning för de är för gå så blir svårt att avstå att köpa med en sådan hem, vilka mystroll!

2019-01-18 | 19:16:42
Anonym säger:

Jag och min man var på Island på bröllopsresa runt midsommar. Det var mörkt kanske en timme mitt på natten och helt fantastiskt på alla sätt.

2019-01-20 | 07:56:27
Amelie säger:

Hej! Jag skulle verkligen rekommendera gården Oddstadir! Jag har själv varit där och haft min praktik och känner familjen som har gården. Dem är helt fantastiska och har otroligt fina hästar och miljön runt omkring är magisk!

Svar: Tack snälla för tips! :D Har du någon rekommendation om när på året som är trevligast att åka? :)
Emma Elfstrand

2019-01-22 | 09:43:48
Amelia säger:

Älskar Island! Har bott där och jobbat med hästar. Det går att hyra bil direkt vid flygplatsen, det kryllar av uthyrningsfirmor där. Jag älskar ju hela sydkusten, jättefina vattenfall som Skógafoss och Seljalandsfoss och mitt favoritställe på hela Island, Dyshólaey där om man har tur kan få se lunnefåglar. Lite ovanför Reykjavik finns Gullfoss som är Islands största vattenfall och på vägen dit ligger Geysir med ett gäng geysrar. Och det finns en jättefin nationalpark som heter þingvellir som man kan knalla omkring i. Blue Lagoon är självklart fint men som sagt, en turisthåla. Jag gillar ju Hrunalaug, mitt ute i ingenstans och jättelitet men så mysigt! Brukar åka dit mitt i natten så är det inge folk där😂 Jag skulle åka till Island i slutet på juni eller i juli när det är ljust dygnet runt.

Svar: Tack snälla för din kommentar! Jättehjälpsam <3
Emma Elfstrand

2019-01-29 | 18:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: