Varför?

Någonting som jag kan bli lite smått irriterad över när jag läser diverse bloggar är folks attityd till olika hjälptyglar och skarpa bett.

Ni som läst min blogg ett tag vet att jag är väldigt emot de flesta hjälptyglar och skarpa bett. Jag anser att man ska kunna rida sin häst med ett så snällt bett som möjligt(exempelvis ett vanligt tredelat som vi använder) och utan några hjälptyglar, och kan man inte det? Ja, då får man väl helt enkelt träna dressyr, för det mesta går faktiskt att lösa där.

Visst kan jag tänka mig att det finns många hästar som blir heta vid hoppning/terränghoppning och kanske behöver en martingal och något lite skarpare bett där(vi har ju ett kulbett på Boppen vid hoppning då han är så stor och kan bli lite stum), men överlag så tror jag att många trycker in bett i munnen på sina hästar som de egentligen inte behöver(jag säger inte ALLA, men säkerligen många). Har man problem på hoppbanan så är det ändå i dressyren det bottnar i, funkar dressyren så funkar oftast hoppningen också.

"När jag red idag var hästen så jobbig, så jag satte på den en graman"... usch på sådana meningar. När jag var yngre blev jag rekommenderad av min fd hopptränare att ha graman på Tage, och jag kan säga att det hjälper inte! Hästen kan inte gå i en korrekt form med graman. Jag har själv ridit med graman, och visst det kanske känns bra, men för hästens bästa är det långt ifrån bra.

Om man tycker att sin häst är så jobbig så är det väl upp till en själv som ryttare att göra någonting åt det?! Graman, liknande hjälptyglar och skarpare bett är enligt mig ofta något som lata ryttare tar till för att de inte orkar dressyrrida sina hästar ordentligt. Om man tränar för en dressyrtränare regelbundet, är målmedveten själv och skyndar långsamt så kan jag lova att resultatet blir bättre i slutändan än om man trycker på hästen massor av onödiga "hjälpmedel".

Jag har gjort misstaget tidigare att pröva på graman, även när jag hoppade, och jag kan säga att jag aldrig någonsin kommer att sätta på någon av de hästarna jag rider en graman igen. Detsamma gäller skarpa bett.

Vad använder ni för bett/hjälptyglar till era hästar och varför?

/ Emma

Kommentarer
Erika säger:

Inga hjälp tyglar. ;)

Förr hade jag martingal på min förra ponny.

Då han var het som fasen, och körde upp huvudet och studsa.

Men de var inte allt för ofta, inte varje gång jag red.



Mer när jag hade sällskap i skogen, eller så.

För då blev han så het, och körde upp huvudet.



Har även ridit med graman.

Men tycker det är krångligt o hålla reda på graman tyglen och den vanliga tygeln.

Och så känns de som man "åker häst" .

Hästen går där den går, och man "åker" med tycker jag.

Man får liksom inte jobba lika mycket, med graman tygeln som utan för o få hästen o arbeta.



Det är lätt o ta till en graman tygel för o få hästen o komma ner.

men jag rider aldrig med hjälp tyglar nu för tiden.

2010-10-29 | 10:16:14
Bloggadress: http://eriikapettersson.blogg.se/
Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m. säger:

Jag red min fd medryttarhäst med graman en period vid uteritt! Hon var sjövild & stod mer på bakbenen än på alla fyra, och var allmänt uppe i det blå! Mer i luften än på backen..



Det hade inget med dressyren att göra, hon var bara inne i en vild-period eller hur man nu ska förklara!



Jag behövde inte rida med gramanen speciellt mycket, men det var skönt att den fanns där när hon fick sina ryck! Tog alltså på den för MIN egen säkerhet, och även hennes eftersom hon ibland var rent av farlig att rida..



Jag tycker det är lite skillnad när man sitter i en sån sitation, än om man bara är lat som vissa är! Jag har aldrig ridit ett dressyrpass med graman, utan de enstaka gånger jag haft det är av anledningar som jag just beskrev här ovanför!



Martingal tycker jag är en annan femma! Den finns ju bara där för att förhindra att huvudet åker hur högt som helst & överallt. Anser dock inte att man ska använda martingal ifall det inte behövs, "bara för att det är snyggt"..

2010-10-29 | 10:31:52
Bloggadress: http://linneabrandt.blogspot.com
Emily säger:

Jag kunde inte sagt det bättre själv! Jag använder inte något tillkrånglat, växlar mellan ponnyhackamore, tvådelat, rakt & tredelat bett och olika nosgrimmor (har en betthatande häst så försöker mest hitta nått han trivs hyfsat med). Skulle aldrig sätta på någon av mina hästar någon hjälptygel, inte ens martingal för jag tycker bara den är ivägen haha, tycker den är ok dock när man hoppar om man har en häst som kör upp huvudet, min drar dock ner huvudet istället haha så där är den inte till mycket nytta! Jag har ibland inspänningar när jag longerar eller tömkör, men det är mest för att hjälpa mig själv med att inte förböja halsen osv. Och det är mycket sällan.

2010-10-29 | 11:17:33
Bloggadress: http://memily.blogg.se/
Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare! säger:

Jag håller heeeelt med dig!!

Jag använder bridongbett på Moses i hoppning, och smalt tränsbett i dressyren, och martingal i hoppningen (mer som en säkerhet att han inte ska slå upp huvudet i mitt huvud) men ALDRIG någonsin rider jag med hjälptyglar i dressyr. Kan man inte rida sin häst utan hjälptyglar är det något som är fel och man får helt enkelt rida mer från grunden.

Blir så less när jag ser och hör folk sätta på gramanen för han är så stel i dag... Ja, men lösgör hästen då, tvinga den inte att ta ned huvudet!! suck

2010-10-29 | 11:18:06
Bloggadress: http://cathie.se
Lina Sällberg - Vinn Kingslandmössa från Hippoteket! säger:

Jag har tredelade bett på mina och inga hjälptyglar, förutom till hästen som har martingal. Så lite som möjligt ska man ha, vad gäller allt! Mycket bottnar i att ryttaren inte kan rida hästen på ett lämpligt sätt eller har för bråttom. MEN det finns hästar som under vissa perioder/ibland kan behöva skarpare bett och liknande, men jag tycker det ska vara mer undantag än regel, och så ser det ju inte riktigt ut idag. Bra inlägg!

2010-10-29 | 11:22:15
Bloggadress: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
mirre säger:

jag tycker att du har lite fel i det du säger, jag tolkar det som att du sitter och säger att om man har en stark och het häst så ska man sitta och dra i munnen på en häst som ändå inte lyssnar??? Då är det väl ändå bättre att rida med en mycket fin hand och skarpare bett? Det är iaf min åsikt. Personligen så tycker jag att man sa rida med ett så milt bett SOM ÄR MÖJLIGT men om det inte är möjligt så har man inte så mycket val eller hur?

Själv rider jag med tredelat bett på min häst blandat med hackamore och på tävling rakt apple mouth. han blir väldigt stark i hoppningen och vill bara rusa mot hindret och vi tränar på det när vi hopptränar MEN på tävling kan jag ju inte hålla på och lägga in massa hoppövningar eller hur?

Skulle gärna vilja veta om jag har tolkat fel i det du skriver, är ju lätt hänt. Men nu har du iaf MIN åsikt om betten. Och angående hjälptyglar, håller med om att man ska ha så lite på sin häst som möjligt, men samma sak med benskydd, prylar i manen och svansen och allt! det ska vara så lite saker på hästen som möjligt?

Så min åsikt är alltså, ha så lite saker på hästen SOM ÄR MÖJLIGT och ett så milt bett SOM MÖJLIGT. Men är det inte möjligt så måste man göra nått åt saken, precis som du säger...



mvh Miranda

2010-10-29 | 12:37:28
Bloggadress: http://hermiis.blogspot.com
FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården säger:

Håller helt med dig! Hur ska man kunna få sin häst välriden om man inte vågar lösa problemen på riktigt när dem uppstår?

2010-10-29 | 12:48:51
Bloggadress: http://frejalindskog.webblogg.se/
Emma & Eros ^^ säger:

Själv så har jag provat att rida med graman på min häst och även halsförlängare. Han är otroligt dåligt musklad på ryggen och då vill jag ha en vägledar för honom för att hjälpa honom på traven att bygga upp sig ordentligt. Jag rider med martingal eller förbygel på hoppTÄVLINGAR då han blir het och gärna höjer sitt huvud lite väl högt. Annars rider jag utan hjälptyglar och jag växlar mellan delade tränsbett på honom. Han är djup i gommen och tar därför inte emot raka bett. Dom bett jag rider på honom i dagens läge är:

* Tredelat tränsbett (metall)

* Tredelat tränsbett (gummi)

* Tredelat eggbett (metall)

* Tvådelat tränsbett (metall) -> ridit på det typ 2 ggr.



Min egna åsikt om bett och hjälptyglar är att jag skiter fullständigt i vad du har på din häst, SÅ LÄNGE hästen accepterar det och trivs med det. Det är hästen som bestämmer vad du har på den, inte ryttaren. (mestadels) Något jag inte accepterar oavsett om hästen gillar det eller inte är kandar och pessoa vilket jag tycker är överdrivet hissbett som jag inte ger någon som helst respekt för.

Men alla har rätt att tycka och tänka som dom vill.



Mvh

Emma

2010-10-29 | 12:52:57
Bloggadress: http://eros.devote.se
Elin säger:

Håller med dig! ALLA hästar går att rida i form, vissa behöver bara mer eller mindre duktiga ryttare. Gramantygel är därför fel väg att gå, börja dressyrtråna istället!

2010-10-29 | 13:06:43
Mikaela säger:

Jag måste säga att jag håller med dig. Men samtidigt så vet jag också att hjälptyglar som används rätt och med sunt förnuft med en bra tränare kan hjälpa ett ekipage under en kortare period. Jag själv hade graman på Caga ett par gånger, den hängde löst mest hela tide, och på Caga funkade det bra eftersom hon lärde sig att slappna av och bara hålla igång utan krångel. Så det hjälpte oss, men det var också bara vid ett par tillfällen när jag "bytte" ridstil eller hur man ska säga. Jag vet också flera hästar som rids med gummiband på lektionerna, med ridläraren som råd. Det underlättar för många av barnen, sen säger jag inte att dom inte ska lära sig att rida ordentligt.



Nu går Caga bara med tränsbett (fasta ringar) och utan hjälptyglar, det är inget jag använder i första hand. Dock hade jag velat hitta något aningens skarpare bett vid hoppning då hon blir väldigt stark och jag vill slippa dra i henne. :)

2010-10-29 | 13:19:00
Bloggadress: http://mikaelaandersson.blogg
Emelie säger:

Delat pelham när jag hoppar, men jag hoppas du förstår varför :P

2010-10-29 | 13:34:57
jennifer säger:

Jag rider den mest okomplicerade av mina hästar endast på vanligt tredelat och tredelat med rullande mittendel i koppar (för att ge honom något att pyssla och suga lite på när han blir stor och trött i huvudet). Noll hjälptyglar.



Den mer komplicerade jag har är, ptja.. Av ryttare som Magnus Gällerdal klassad "bland de riktigt svårridna jag suttit på" efter att han försökt hoppa honom i 3,5h.

Denna häst rider jag på vanligt tredelat i dressyren, och kandar ibland då, rider även ut på tredelar, men hoppar honom på ett Myler kimblewick.

Hade martingal förut i hoppningen men då han egentligen inte slår upp huvudet utan mer skenar och sedan drar på en tvärnit när man väl får tag i honom så var det en säkerhet för att han i tvärniten inte skulle ställa sig upp och knocka mig (yep, har hänt. :P ), denna rider jag dock utan nu och även ett tag innan jag satte på honom ett skarpare bett, då det är viktigare att kunna stanna honom med bakbenen under sig nu när huvudet börjar fungera som det ska på honom.



Denna häst köpte jag som hopphäst för att utbilda till fälttävlanshäst. Efter att tuffa välkända tränare på B- och A-nivå sagt att han är livsfarlig i hoppningen så , envis som man är, satte jag mig och arbetade med hans lilla stressade huvud i dressyr - I TVÅ ÅR innan jag fick en verklig framgång i hoppningen. (vi hann gå från aldrig dressyrstartad, aldrig nedsutten travad och där all galopp slutade med att ta väggen som stopp - till vinster på LA-nivå och start upp till LA:6 på 1,5år, (; ! )

Ytterligare ett halvår senare så är han så stabil att jag börjar fundera på att åka på CR-hoppningar för att se om han fungerar på andra platser också, men beslutar att vänta med det lite till då det kunde vara gång för gång hur han gick. Nu för 1 månad sen lånade jag Myler kimblewick av Siri Swärd och han fungerar suuperfint på det, och ja, det är helt klart att bettsla upp.

Men inte så mycket som man kan tro, det beror på VEM som rider (jag är väldigt anti skarpa bett - hela tiden dessa tider till han släppt efter har jag ridit på tredelat trots veckor på morfin och klippkort på akuten - jag är dessutom lätt i hand, bra i sitsen och känner min häst väl - jag vet att ju mjukare ju bättre för honom), och diverse MÄRKEN. Ett vanligt kimblewick skulle jag aldrig slänga på honom, Mylers däremot: ja absolut. Han trivs superbra med det!



Det jag ville säga var väl helt enkelt att; hårt arbete lönar sig MEN man måste till slutändan se vilket bett hästen trivs bäst med. I början var ett skarpare helt fel på honom då han bara var stressad och rädd och fick blackout vid hinder men egentligen jättekänslig i munnen - nu när han litar på mig, inte är rädd längre och tycker det är KUL att hoppa så är det mer passande för han trivs med att ju "mindre drama" det blir för varje sak ju stabilare blir rundan och även han.



Något jag tycker är att alla TRÄNARE ska ta på sig ansvaret att prata med sina ryttare som betslar upp, då det finns för många som inte KAN rida på skarpare bett.

2010-10-29 | 13:39:47
Bloggadress: http://loadofshit.blogg.se/
Lotta säger:

Jag har inget emot att använda hjälptyglar och olika slags bett.Tidigare tyckte jag precis som många andra att det var fel väg att gå för att komma till bra ridning. Har själv använt mig av graman en heldel i min ridning på olika hästar och andra bett som för många skulle kunna tyckas vara skarpa. Men jag ser inte detta som fusk. Varför skulle det vara fusk igentligen, all ridning som leder till att hästen blir musklad, lösgjord och harmonisk i ridningen tycker jag är målet med all träning som man lägger ner.

En tidigare häst som jag hade red jag nästan jämt på graman då min tränare rekomenderade mig att göra detta, först tyckte jag inte om det men efter ett tag kunne jag känna hur mycket bättre han blev i dressyren, började att bygga mera muskler och jag kunnde komma till bra ridning. Nu kan jag ju inte säga att jag kom upp i några särskilt höga klasser men provade på några MSV med hyfsade resultat, men jag hade inte kommit dit om jag inte hade vågat ta till hjälpmedel.

Samtidigt så ska ingen ovan ryttare ta till olika hjälptyglar om de inte vet hur de ska hanskas med dem och jag hade själv inte använt dem om inte min tränare hade visat mig hur jag skulle använda dem. Jag kan tycka ett en ryttare som rider med glappande tyglar med dåligt undertramp i tron om att den rider samlat bara för att hästen går långsamt kan vara nog så taskig mot sin häst då den inte ger den några bra förutsättningar att kunna gå bra. Även kan jag bli rädd när jag ser alla pigga ponnysar som går ute på hoppbanorna, snabba runder gör de, ofta felfritt men de tackar ofta hästen med att såga dem i munnen för att kunna få stopp på dem efter de har gått i mål. Andra som inte kan passa in sin utrustning till hästen skrämmer mig också. Vet inte hur många gånger man kan se ryttare använda martingal (tycker dock att man kan använda denna då den inte skadar hästen då den går riktigt enbart stoppar hästen att kunna nocka ryttaren)som hänger långt ner mellan frambenen (den delen som fästes i sadelgjorden)hur lätt är det inte att hästen får in ett framben där och fastnar och i stället stuper ner efter hindret? Kan man använda sin utrustning på rätt sätt så hjälper den hästen och ryttaren till bra ridnig inte tvärt om.

Jag känner mig inte lat och min ridning med graman leder inte till att hästen kommer i fel form. Istället ger jag min häst en chans att kommma till bra ridning utan att det ska behäva ta dubbelt så lång tid bara för att jag inte vågar prova på att ta till hjälp. Jag tränar minst en gång i veckan för duktiga tränare som själva rider mycket och har bra utbildning. Rider och tränar dressyr själv 6 dagar i veckan går på gym för att stärka mig själv och få bättre kroppskontroll. Du kan få din häst att gå i korrekt form med graman, med tränsbett, med kandar, utan tyglar det gäller bara att veta hur man ska göra.

Kan jag bli bäst på dressyr med hälp av hjälptyglar så kommer jag att göra det oavsett om det räknas som fusk eller inte.

2010-10-29 | 14:03:40
fridan säger:

jag håller med dig, tycker inte att folk som knappt vet vad en graman är ska använda dom! det är en mycket skarp hjälptygel i fel händer!!



jag rider på vanligt tredelat bett och aldrig någonsin hjälptyglar.

2010-10-29 | 14:46:12
Bloggadress: http://kaloescha.blogg.se/
Nadja säger:

Jag rider på tredelat eggbett, och rakt tränsbett när jag rider ut, då min ponny blir väligt pigg ute.

2010-10-29 | 15:04:28
Bloggadress: http://nadjahjertaponnisar.bloggplatsen.se/
Elin säger:

När ag rider på NS har jag ett tredelat utan några hjälptygar.. och hon va JÄTTE jobbig att rida när jag började rida henne, hon kunde få för sig att stick osv.. men som du skriver, så övade jag MASSA dressyr-övningar ute.. och vipps så va allt med att hon va stark och drog iväg borta!

och på Araben rider jag med tredelat, och med martingall ute i skogen och vid hoppning, då han som dom flästa araber tar upp huvudet en aning för mkt vid hoppning. och i skogen för att han blir så himla taggad på allt. så de är inte alltid hans huvud är i en okej "höjd"! så de är mäst för säkerhetsskäl jag använder martingal i hoppning och skogsvistelser.. men han har blivit JÄTTE bra med att ha "lågt" huvud eller gå i form nu! :)

2010-10-29 | 15:35:37
Bloggadress: http://elinlagervall.blogg.se/
Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m. säger:

Haha jaa, då var gramanen mer en säkerhetsåtgärd än något annat ;P



Skriv gärna vad du tycker i mitt inlägg "Betala eller ej?!" :)

2010-10-29 | 15:41:44
Bloggadress: http://linneabrandt.blogspot.com
Anonym säger:

jag rider min häst på vanligt tredelat/ pelham.

Min ponny går jätte bra på pelhamet och tycker bättre om det än det tredelade :) & jag använder martingal i hoppningen :) annars ingen annan hjälptygel :)

2010-10-29 | 16:13:41
mirre säger:

Då har jag fått det förklarat för mig och där kan jag hålla med om att borde ta hjälp av tränare, men när även tränare säger att hästen är stark och het och borde ha ett skarpare bett, borde man kanske tänka om och faktiskt testa ett skarpare bett? Det blir ju som en hjälp på traven och som du säger så kanske man till slut kan rida med ett mildare bett. Sen kanske det tar 2 veckor eller två månader det vet man ju inte. ;D

2010-10-29 | 16:22:50
Bloggadress: http://hermiis.blogspot.com
Emelie - TÄVLA OM GBG HORSE SHOW BILJETTER! säger:

Min valack rider jag med martingal, annars kör han upp huvudet och drar (travtränad), men han rids ändå på 3 delat träns bett. Martingallen är däremot också för lång, den sitter mest där psykiskt på hoonm =)



På mitt sto rider jag ut vissa dagar med graman då hon annars rent ut sagt blir livsfarlig. Hon låser sig i sidorna, man får ingen kontakt med henne, hon står på bakbenen, hon kan inte slappna av och det spelar ingen roll vad jag än gör. Men det har blivit otroligt mycket bättre! Men den sitter också där mer psykiskt, jag tar nästan aldrig tag i gramanen - hon vet att den finns där och det räcker. Annars rids hon utan hjälptyglar, vid hoppning kan jag sätta på henne martingal då slår med huvudet väldigt mycket när hon blir övertaggad och nockar människorna på ryggen + lättar i fram. Även hon rids på 3 delat vanligt tränsbett.

2010-10-29 | 17:31:45
Bloggadress: http://semlur.blogg.se/
jessica säger:

Sv : jaha :p

2010-10-29 | 18:36:04
Bloggadress: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Anonym säger:

Har tvådelat bett på båda mina hästar, i både dressyr och hoppningen. Hade martingall förr när jag hoppade med mitt fullblod, men inte längre :)

Hade också förr snodd på mitt Sto, men de behövs inte längre. Har de vissa dagar men de är bara de dagar jag behöver den, vilket är mycket få dagar x)

2010-10-29 | 21:45:56
Klara säger:

Håller verkligen med dig! (låter som dubbelmoral, när jag använder både pelham och graman) Pelhamet har jag när jag rider galoppintervaller på travbanan (vore inte skoj om han stack och ställde till det bland alla Johans hästar... han blir liiite glad på rakbanan, haha) och när jag hoppar, eller jag har haft det någon gång ibland när jag hoppat, eftersom att han inte taxerar själv för fem öre, han hoppar som han hamnar, och lyssnar inte tillbaka innan hinder på tredelat om han inte hoppat på länge. Kan dock räkna de gångerna jag hoppat på pelham på en hands fingrar, men det är användbart när han inte hoppat på länge. Gramanen kan jag ha ibland när vi rider ut, samma där, om han inte varit ute på länge. Inte för att påverka formen då, utan bara för att få ner huvudet lite, hur dumt det än låter. Men får han upp huvudet för högt när han är så pigg så bockar han aset, haha. Anledningen till att jag inte tar martingal istället är för att jag vill kunna länga/korta beroende på hur han känns.



I dressyren däremot skulle det aldrig falla mig in, då går han bara på diverse tredelade bett, har gummi, eggbett, vanligt tränsbett osv, för där ska inte annat behövas. Använder alltså bara graman/pelham när det är en säkerhetsfråga, INTE en lathetsfråga.



(sen rider jag ju dressyr på akademisk stång ibland, men det är ju en helt annan femma, då rider man ju på hängande tygel och enhandsfattning, så det räknas nästan inte, haha)

2010-10-29 | 21:47:22
Bloggadress: http://klaraskrabater.blogg.se/
vikkan säger:

Håller med dig till 110%!! Fick också tipset att rida på graman, och som du säger visst känndes välrätt bra när jag red på det men dagarna efter! det var det äckligaste jag varit med om! hela ponnyn bara krullade ihop sig! sökte sig inte framåt mot bettet alls utan bara blev typ en boll :S fickut och galoppera 3 dagar i sträck för att han skulle lossa, helt sjukt!

2010-10-29 | 22:41:36
Bloggadress: http://fotoduon.blogg.se/
Julia; säger:

använder martingal på min häst när jag hoppar, gummisnodd när jag rider ut. Min häst är ganska lugn när man rider dressyr, och det brukar faktiskt gå jättebra, men har int haft han så länge, och i hoppningen kan det tom. bli farligt för oss om jag inte har martingalen på, han är en häst som trivs bäst med martingal där :) Och gummisnodden är till för att han blir så spänd när man rider ut, behöver den får att få han att koppla av lite. brukar sätta den ganska löst.

2010-10-29 | 22:54:05
Bloggadress: http://wannabegrey.blogg.se/
Elin säger:

Mirre: Du ska inte dra en häst i munnen, du ska använda vikthjälperna om den springer! ;)



Har också läst dumma kommentarer som: jag sätter på en graman för att slippa göra 40 halvhalter och behöva dra hästen i munnen när jag gör halvhalter. Vaf*n?



Man använder vikten. Är det så svårt att förstå?

En sak som min kompis lärt mig att förklara det där med starka bett och starka hjälptyglar är: man behandlar bara symptomet. Vad är egentligen grundproblemet till att hästen inte går i stadig form (då jag antar många tar på gramanen för de inte kan rida sin häst i form på riktigt) och vad är grunden till att hästen drar iväg så man stoppar på starkare bett? Nej man ska lösa problemen, inte symptomen.

2010-10-29 | 23:33:59
Bloggadress: http://stallvran.blogg.se/
malin säger:

kunde sagt det bättre själv och håller helt och fullt med dig i ovanstående inlägg emma.



måste dock få ifrågasätta en del kommentarer;

* mirre's kommentar,

hur rider man mjukt på ett skarpt bett?.mjuk och hård är varandras motsatser.

om man inte fått igenom sina lydnadsövningar hemma på träning, är då hästen redo att ut och tävlas?



2010-10-30 | 12:12:28
Bloggadress: http://fredriksbergsagnes.blogg.se/
Elaine säger:

Bra inlägg Emms!

2010-10-30 | 12:42:11
Maria & Pearl på äventyr-BLOPPIS PÅ BLOGGEN säger:

jag rider på graman ibland ( ca 2 ggr i månaden) ocj just nu måste jag ha graman för annars bli jag avbockad -,- xD



Men överlag så håller jag med om att folk struntar i problemets botten och sätter bara på ett skarpt bett...

2010-10-30 | 19:54:52
Bloggadress: http://mariagustavsson.blogspot.com
Adina säger:

Jättebra text! Håller fullständigt med dig. Själv rider jag med vanligt 2 delat bett och nosgrimma. Aldrig någon hjälptygel dock har jag knytit ett snöre mellan bettringarna som går under hakan löst för att ej bettet ska glida. Hästen jag rider hänger mycket i munnen som vi nu jobbar med, men när han blivit mjukare i mun och kropp så ska självklart den bort. För att jag vill inte rida med skarpare bett.

2010-10-31 | 20:50:18
Bloggadress: http://adinis.blogg.se/
Madde säger:

Har alltid martingal och ett tvådelat bett, eftersom min häst är 27 år nu känns det som jag lika gärna kan rida med martingal istället för att rida en massa dressyr med honom när varken jag eller han gillar dressyr :)

2010-10-31 | 21:10:52
Bloggadress: http://missduchess.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: