"Acceptera att ponnyer kan förändras"

I den senaste Tidningen ridsport som vi fick hem idag fanns det en insändare på "Tänkt och tyckt-sidan" där man kunde läsa att en maxad b-ponny blev kontroll/ommätt till 131,9 cm. Den hade alltså vuxit sen slutmätningen. Familjen var besviken då ponnyn "aldrig skulle kunna hävda sig bland c-ponnyer".

Jag förstår tanken med det hela, men kan inte låta bli att tycka det är konstigt när skribenten menar att "Det skulle vara direkt farligt att skicka in honom på en bana med distanser för kategori c". Då tänker jag såhär: om det är "farligt" att en ponny på 1,32 ska gå på samma distanser som en annan på 1,40, hur farligt är det då inte att Boppen på 1,80 drygt går på samma distanser som en liten häst på 1,50?

Det är aldrig något tjaffs om liknande "orättvisor" på storhästtävlingar, och då är det betydligt större storleksskillnad på hästarna där. Jag tycker helt enkelt att man får lära sig hur storgalopperad ens häst är, och rida/anpassa sig utefter det. Sedan förstår väl jag också att det kanske inte är lika lätt för en liten c-ponny bygd som en b-ponny att gå medelsvår klass för c-ponnyer, men det är en annan sak. Den ponnyns tävlingskarriär behöver ju inte vara slut för det.

Köper man en ponny som är väldigt maxad tycker jag att man får vara beredd på att den kan bli övermätt vid kontrollmätning, och om den blir det får man väl helt enkelt Acceptera att ponnyer kan förändras.

Vad tycker ni om kontrollmätning? Bra/dåligt eller borde helt enkelt en ponny vara slutmätt när den är slutmätt?

/ Emma
Kommentarer
my säger:

Jag tycker det är bra!! Systemet funkar ju inte när hälften av alla ponnyer som finns ute på tävlingarna är maxade (varav hälften av dem egentligen är en kategori högre i manken). Jag hör så himla ofta om ponnyer som "mäts ner" där man tar bort skorna, verkar ner hovarna så långt det går, rider i timmar för att hästen ska "sjunka ihop" för att till slut lyckas klämma ner dem under strecket för den kategori de vill ha... Hur ofta ser man egentligen hästar som är 149cm i manken till salu? Jag själv har ALDRIG träffat på en häst under 152cm! Själv tävlar jag för övrigt en häst på just 152cm och en annan på över 180cm och om de kan gå samma klasser så bör en liten C-ponny klara av en bana byggd för just C-ponnyer! Så länge inte hälften av ponnyerna är maxade eller nermätta D-ponnyer dvs... ;P

2011-03-31 | 19:12:55
Bloggadress: http://mysamuelssons.blogg.se/
emma fors / forzi.blogg.se säger:

tycker det är väldigt blandat, vet en, säger inga namn, vars ponny var 144 men mättes ner till cponny för att kunna hoppa ungponny sm :p sjukt tycker jag. För att vissa ponnier Svar till över så måste jag säga att man inte skriver ut att en häst är 149 fast den är det, då skriver man hellre: ca. 150-152, då behöver den ju ändå inte kontrollmätas :) då jag själv har en övervuxen ponny så hatar jag faktiskt ponnymätningar, tycker att det precis som i andra länder, ska finnas en e-ponny :) till kanske 158, för sen är det inte många med hästar över 180 :) och då kan ju 158+ tävla mot och med dom :) (boppen ett undantag ;))

2011-03-31 | 19:23:45
Bloggadress: http://forzi.blogg.se/
Adina säger:

Jag tycker det är bra, det är inte okej att en ponny ska vara en annan storlek än vad den egentligen är. De ska klassas i rätt kategori.

2011-03-31 | 19:28:04
Bloggadress: http://adinis.blogg.se/
AnKi säger:

Jag håller med du, kontrollmätningarna är bra.

2011-03-31 | 20:00:13
Bloggadress: http://vilsenpannkaka.blogspot.com
Maria o Pearl - Jumping For Life säger:

tycker att det är bra!



Och jag förstår inte varför folk tjafsar så mycket om det! Menar min häst är 1.58 och hoppar samma banor som eran 1.80 häst, och det är aldrig några problem för jag har accepterat att min häst är liten och rider efter det!

2011-03-31 | 20:16:14
Bloggadress: http://jumpingforlife.blogg.se/
My säger:

Jag tycker det är rätt, men förstår samtidigt problemet. Men detta finns ju hos hästarna med, min syster tex som tävlar en tinker på 154 mot alla stor hästar, när det kommer kombinationer får han det jätte låååångt medans ngn med en häst över 180 får det kort. Men det går ju inte att hålla på och ändra efter alla hästar.



p.s vad häftigt det är med eran header som ändras! :)

2011-03-31 | 21:30:44
Bloggadress: http://sonntags.blogg.se/
Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket! säger:

Jag tycker det är bra då jag själv haft mindre ponnyer (ex. bponny på 114, som osökt leder mig in på varför bponnyer kan vara sååå skillda i storlek när cponny har 10 cm att gå på och dponny bara 8?!) och man blir lite sur på de som kommit in och haft tydligt för stora. Men självklart tråkigt när de går över gränsen också! Jag tycker nog det på häst är de enorma hästarna som får lite problem snarare än de små :P Iaf på den nivån jag rider

2011-03-31 | 21:34:27
Bloggadress: http://sallberglina.blogg.se/
jenny säger:

jag tycker att slutmätt ska vara slutmätt - när man köper tex. en c-ponny ska man kunna känna sig säker på att det är en c-ponny och inget annat. de nya ägarna har ju inte varit inblandade i något "fiffel". det som ska kontrolleras är hur slutmätningarna går till, då skulle det här problemet och påföljande diskussion inte finnas alls...

2011-03-31 | 21:39:40
Bloggadress: http://jav.blogg.se/
Heidi säger:

Jag tycker slutmätt ska vara slutmätt. Sen finns det ju folk som fuskar med det och har faktiskt för stora ponnyer. Nu tänkler jag främst på D-ponnyer som är 153 cm tex... Men just när det gäller små ponnyer så liksom har den växt efter att den var 8 så får det vara okej, den ska inte behöva bli c-ponny då. =)

2011-04-01 | 00:15:29
Bloggadress: http://lmochhb.blogg.se/
Malin säger:

Jag kan förstå att det kan varas svårt om man köpt en ponny för att satsa då jag själv har en väldigt lite häst på 1,50 som jag hoppar i stor häst klasser. Hon har även en ganska lite och spänd galopp detta gör att jag alltid kommer att få lägga in ett extra galoppsprång på linjer och liknade. Och även acceptera att hon inte kommer kunna hoppa så högt som kanske andra större hästar. och vill man komma till SM och vinna är det ju klart inte rätt häst. Älskar henne över allt annat och kommer att ha kul tillsammans så länge hon tycker det är kul =)

2011-04-01 | 11:21:29
Ryttarduon - Mikaela säger:

Jag tycker det är bra med kontrollmätningar, något måste man ju göra åt allt fuffens som sker inom mätningar. Klart att det kan vara surt för en ny ägare, men om det är så viktigt att ponnyn är just den kategorin som man vill köpa så be om att få mäta den då. Svårare än att ta med en mätsticka är det inte, lite ansvar får man ta som hästköpare och inte bara lite blint på vad säljaren säger.



Om en ponny är 131 eller 139 kan ju omöjligt göra någon skillnad tävlingsmässigt, om ponnyn har hjärtat på rätt ställe och ryttaren lär sig rida häst istället för åka häst så är det inga som helst problem! En ponny är den höjd den är och ska klassas i den kategorin som den passar i, även om den får byta vid en kontrollmätning. :)



/ Mikaela - ena halvan av ryttarduon

2011-04-01 | 13:36:27
Bloggadress: http://ryttarduon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: