Dressyrtränat för Carina

Idag tränade jag dressyr för Carina med Boppsen, och han var faktiskt riktigt fin idag. Hade inte så stora förväntningar innan då han kännts lite småmatt i dressyren det senaste, men inte idag! Trots att jag är förkyld och hostade slem(var tvungen att stanna några gånger, hehe) så lyssnade han bra fram, tillbaks och var lätt och fin i handen när jag värmt upp. Jag fick många tips idag så det var skönt.

Vi började med att rida skänkelvikningar för att få honom ordentligt mellan de diagonala hjälperna. Han har svårare med skänkelvikning för vänster skänkel(åt höger) eftersom han då måste lägga mer vikt på höger bakben som är det svaga. Han var ändå väldigt fin i skänkelvikningarna idag och jag kunde variera både tvärning och tempo.

Efter det så red jag på stora mittvolten och fattade varannan gång "rätt" galopp och varannan gång förvänd. Den förvända var svårare i höger varv(vänster förvänd) då han gärna ville byta. När jag fick koll på det så var han jättefin även här. Väldigt mjuk i handen och höll en bra takt även i den förvända.

Till sist så tränade jag på halter. Vissa blev väldigt bra, men han har ju så svårt för att få ro i halterna. Jag måste bli mer konsekvent när jag övar på halterna och öva mer på dem! Jag försöker göra ett kommando, "Stiiiillaaaaaa" när jag gjort halten och han vill gå iväg. När jag själv rider fram efter halten så berömmer jag alltid honom och säger "braaa"(väldigt glatt) om han stått stilla.


Är supernöjd med Bopps idag. Han går från klarhet till klarhet i dressyren! Jenny red för övrigt Tage idag och han hade varit seg till en början, men efter galoppen hade han som vanligt blivit pigg. Han hade också gått bra.

/ Emma
Kommentarer
emma säger:

Nu har ni chansen att vara med i "hot or not" på min blogg om ni vill :)

mejla i så fall bild/bilder till [email protected] :)

2011-11-30 | 20:41:19
Bloggadress: http://emmaforssen.blogspot.com
Annica säger:

vem e jenny?

2011-11-30 | 21:55:51
Emma Elfstrand - hästblogg säger:

Annica: Jenny är vår kompis :)

2011-11-30 | 21:57:44
Bloggadress: http://catago.blogg.se/
Caroline säger:

SV ja föräldrar brukar vara det;)

vi får in jättefina set från Cristina Sport om ca 10 dagar, Anna Scarpati får vi in nya om ca 6-7 veckor igen:) Sjukt fina färger kan jag lova jag kommer nog köpa fyra set själv;)

2011-11-30 | 22:19:10
Bloggadress: http://internationalshowjumping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: