Lite pengasnack

En sak ni kanske inte visste om mig är att jag är en riktig snåljåp när det kommer till vissa grejer, samtidigt som jag är lite av en slösare när det kommer till andra grejer. Jag har till exempel en tendens till att köpa lite fler läppstift mot vad jag kanske behöver (i synnerhet med tanke på att jag sminkar mig typ en gång i veckan, haha) men däremot är jag extremt bra på att vara sparsam när det kommer till mat och dryck. När det kommer till hästgrejer är jag mycket mer sparsam nu mot förr, men jag har ju också "turen" att ha ett företag som jag kan dra av de flesta hästiga kostnader på (även endel övriga kostnader). För min del känner jag mycket högre tillfredsställelse av att se summan på företagskontot växa istället för att spendera mina pengar, och därför kan jag kanske vara lite väl snål när det gäller mig själv ibland. 

Mina privata pengar lägger jag i princip enbart på mat, dryck och nöjen (förutom övriga måsten), och jag har blivit riktigt grym på att spara in pengar på dessa grejer. Jag har räknat ut att jag i snitt äter och dricker för 250 kr i veckan, alltså ungefär för 1000-1200 kr varje månad. Ni kan säkert förstå min "ångest" när jag för 2 veckor sen var ute och åt/drack på Pinchos och spenderade lika mycket pengar där på 2 timmar som jag normalt sett gör på 2 veckor ;) Nåja, ibland får man unna sig också, men det sparar man inga pengar på! Jag tänkte dela med mig av lite tips på hur det går att spara pengar på mat och dryck.

♥ Byt mataffär. För något år sedan bytte jag och Anna från ICA till Willys och har sparat oändligt med pengar på det bytet. Willys är mycket billigare men har lika bra grejer som ICA. Det är bara ett fåtal grejer jag saknar på Willys som finns på ICA. 
♥ Skaffa pluskort i mataffärerna. Jag skaffade Willys plus för något år sedan och har sparat endel pengar på det. Numera kan jag inte nyttja det sådär jättemycket eftersom jag varken äter kött eller mejeriprodukter längre, men jag får ändå värdecheckar då och då, och ibland finns det produkter jag kan äta/köpa till nedsatt pris.
♥ Ät vegetariskt och gör allt själv. När jag har sagt till vissa andra som är vegetarianer att det är så mycket billigare än att äta kött har de blivit förvånade och sagt att "Nej, det är ju dyrare". Men, det beror såklart på vad du köper. Självklart blir det dyrt om du bara ersätter köttet med färdigprodukter som quornfärs, vegobiffar och sojakorv, men så är det ju i "köttvärlden" också. Färdigrätter och färdiga grejer är dyra. Gör du det själv blir det billigare. Om jag jämför priset på 4 portioner tacofärs gjord på linser med 4 portioner tacofärs gjord på köttfärs är det vegetariska alternativet 5-10 gånger billigare (efter lite snabb matte baserad på priserna på Willys hemsida). Vegetariska råvaror är riktigt billigt! Jag äter jättemycket linser, kikärtor, bönor och grönsaker, och det sparar jag mycket pengar på, samtidigt som det är bra och god mat. 
♥ Köp inte dricka på krogen. Jag köper aldrig dryck när jag är ute på krogen och festar, för det är så sinnessjukt dyrt. Att låta bli att göra detta kan man spara många hundralappar på!
♥ Veckohandla. Jag veckohandlar alltid på måndagar och har då planerat vad jag ska äta under hela veckan och skrivit en inköpslista. Eftersom jag bara handlar en gång i veckan blir det inte att jag köper grejer som jag inte behöver, vilket lätt händer om man bara drar förbi affären för att köpa något litet (då slinker det lätt ner fler grejer). Jag har även sparat endel pengar på att sluta äta godis. Förut kanske jag la 50 kr varje vecka på sötsaker, så det blir ju ett par 100 kr jag slösade på godis varje månad.

Den här bilden är så jag, haha.

Har ni något knep på hur man kan spara pengar i vardagen? Är ni sparsamma eller spenderar ni mycket?

/ Emma
Kommentarer
Johanna säger:

Detta inlägget gillade jag! Jag vet inte om du skrivit inlägg om det förr men jag önskar tips och råd när man startat upp sin egna firma :)

Jag har nyligen öppnat upp min webbshopp och har sedan innan absolut noll erfarenhet av att driva eget. Men vågar man inte satsa så kommer man väl ingenstans heller. Hur gjore du när du var ny med eget?

Svar: Det har du helt rätt i :) Jag ska se om jag kan knåpa ihop ett sånt inlägg!
Emma & Anna Elfstrand

2016-12-22 | 08:38:51
Bloggadress: http://www.jchast.se
Anonym säger:

Äter ni iekologiskt? Jag tänkte bara att ekologiskt är bäst, men dyrare..

Svar: Majoriteten av det vi äter är inte ekologiskt, men vi äter endel ekologiskt också :) Ja precis, tyvärr är det mesta ekologiska dyrare känns det som, och med min ekonomi jag har idag vill jag inte prioritera ekologisk mat.
Emma & Anna Elfstrand

2016-12-22 | 10:07:30
Sätilaryttaren säger:

Jag säger e sak, budget, budget, budget. :)

Svar: Smart! Det borde jag bli bättre på själv :)
Emma & Anna Elfstrand

2016-12-22 | 11:17:42
Bloggadress: http://Satilaryttaren.se
MalinKalin säger:

Lite så är jag med hästgrejer och vanliga kläder. Tycker oftast det är onödigt att köpa vanliga kläder till mej själv och om jag gör det är det oftast nåt billigt. Men gäller det hästgrejer ja då köper jag gladeligen ett schabrak för 700 kr. Logiskt?! Haha yep thats me ;)

Svar: Haha jag är precis likandan! Ingen logik alls, haha ;)
Emma & Anna Elfstrand

2016-12-22 | 12:06:22
Bloggadress: http://malinkalin.blogg.se/
fridaebbas.blogg.se säger:

Gud vad duktig du är som har liksom bestämt vad du ska äta hela veckan! I min (Frida) familj så bara: "Orka laga nåt riktigt! Vi tar lite tomatsås och spaghetti (dock är mammas hemmagjorda tomatsås jääääättegod!). Kul inlägg!

Svar: Haha, jag kan tänka mig att det lätt blir så om man inte planerar ;D Låter väldigt gott med tomatsås och spaghetti måste jag säga, hehe :)
Emma & Anna Elfstrand

2016-12-23 | 12:11:30
Bloggadress: http://fridaebbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: