Hästbranschens baksida

Jag tycker att alla ska gå in och läsa DEN HÄR artikeln som vår kompis Jakob är med i, gjord av Elvira. Den handlar om hur så otroligt många unga människor utnyttjas inom olika jobb i hästbranschen. Det är verkligen sjukt tråkigt att det finns så många oseriösa arbetsgivare (om man ens kan kalla dem för det) inom hästbranschen, som är en tuff bransch att jobba i med mycket slit och stora skaderisker. Jag har själv aldrig jobbat för någon annan inom hästbranschen, men haft endel kompisar som gjort det och därför fått höra diverse historier där den ena har varit värre än den andra. Gemensamt för allt verkar i alla fall vara svart lön (om ens någon lön alls), ingen eller extremt lite ledighet och att arbetsgivaren utnyttjar den "anställde" och behandlar denne dåligt på flera sätt.

Inte verkar det bli bättre heller, utan det är så vanligt att det är såhär det "ska vara" inom hästbranschen att många nog inte ens tycker det är konstigt. Idag erbjuds till och med dessa "jobb" helt öppet på instagramkonton med tiotusentals följare. Det säger ganska mycket tycker jag...

 
Jag har aldrig behövt ha någon anställd i mitt företag, men i och med att vi ska starta AB istället för enskild firma kommer vi också att bli arbetsgivarregistrerade vilket är praktiskt ifall vi i framtiden kommer behöva hyra in personal i perioder. Då ska allt gå rätt till! Jag hoppas på att fler hästföretag kan bli mer seriösa när det kommer till deras personal i framtiden.

/ Emma 
Kommentarer
Liv säger:

Føler at innen hestebransjen skal man gi alt man har for lite lønn, er man opptatt av å få betalt såpass at man faktisk har råd til å leve har man ikke tilstrekkelig med interesse og pasjon for hestene. Man skal slite for interessen, jo mer slit jo bedre blir man ansett å være. Helt sykt spør du meg..
Lite fri, dårlig lønn og dersom man står opp for seg selv og ser på jobben som et arbeid man vil ha betalt for er man ikke egnet. Håper bransjen kan endre seg med årene, men så lenge det finnes folk (oftest unge som ikke holder ut så lenge av gangen pga dårlige arbeidsforhold) som tar arbeid på slike vilkår vil bransjen fortsette. Det er viktig å sette fokus på at det er viktig med ryddige arbeidsforhold! :)

Lønn man faktisk kan leve av, sykepenger, kontrakt osv. er viktig! Da får bransjen mulighet til å holde på dyktige medarbeidere også.

2017-09-30 | 13:11:45
Malin säger:

Det är tråkigt att ungas engagemang för hästen ska sätta de i en situation där de bli utnyttjade. Det som verkligen skrämmer mig är att det aldrig finns några som helst avtal där personen ens kan visa upp att de varit anställda. Mycket tråkig del i branschen. Jag förespråkar alltid kollektivavtal eller i alla fall något papper oavsett vad man har för jobb för att man ska kunna bevisa att man faktiskt varit dör och får inkomst till sig själv och pension👊🏼

2017-09-30 | 14:19:01
Anonym säger:

Jag var i ett känt tävlingsstall som både tar emot hästar för tillridning och tävling och hjälpte till där i två veckor och så säger personen din dotter kan få gratis lektioner mot att du jobbar här. Haha jag åkte inte dit mera för vem kan leva på att dottern får gratis lektioner. Sen har man hört i efterhand att man är lat och inte orkar jobba. Vem vill jobba gratis ?

2017-09-30 | 14:50:34
JuliaW säger:

Artikeln var sååå bra!! Kände igen mig direkt. Jag åkte ner till Jönköping i början på sommaren för att jobba på ett turridningsstall, hade även med mig min häst. Blev utlovad egen stuga, tv och allt. MEN, det var raka motsatsen när jag kom dit. Det var ett fult rum i en gammal lada och dörren gick inte ens att stänga igen ordentligt, det var pissmyrebo i väggen så första natten vaknade jag av att något bet mig.

Åkte hem igen efter tredje dagen och räknade att jag hade jobbat 20h. För det fick jag 300:-. Så oseriös "arbetsgivare" och jag anmälde gården även till Arbetsmiljöverket.

2017-10-01 | 13:57:18
Bloggadress: http://Nouw.com/juliawester
Anonym säger:

Jobbar själv inom häst/djur branschen.
Jobbar likt en halvtidsanställd, utan lön, stor skaderisk, konstant jour och jag är minderårig..
Bara pga att jag har mycket empati och älskar djur, man undrar ju vart vi är påväg?

2017-10-01 | 16:01:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: