Våga gå på gym

Vi fick bland annat in den här kommentaren på våra söndagsfrågor, så jag tänkte ägna ett helt inlägg åt denna diskussion :) 

Ni går ju mycket på gym och det är något jag också skulle vilja börja med för att förbättra min ridning MEN jag har en del problem som jag har svårt att komma över. Jag tänker att alla tittar på mig och dömer mig för att jag tex är tjockare, mer otränad, flåsar, svettas etc. Förstår att alla flåsar och svettar på ett gym men rädslan för vad andra tänker om mig gör att jag inte vågar gå på gym alls, vågar knappt ens gå på promenad pga detta. Har ni (eller någon av era följare) några tips på hur man kanske kan överkomma allt det här och våga gå på gymmet ändå?

Jag tror det är så många som känner igen sig i denna kommentar! Det gjorde även jag i början när jag gymmade, men nu känner jag mig hur säker som helst på gymmet :) Därför tänkte jag dels skriva lite om hur jag själv tänker i frågan, men också vilka tips jag har. Kommentera gärna själva om ni har fler tips!

För det första så förstår jag verkligen det du säger om att du tror att folk tittar på dig och dömer dig. Det tror jag att alla känner som är nya på ett gym. Det är obekvämt att göra något som du inte är van vid och att börja med något helt nytt. Numera upplever jag inte alls att folk dömer mig/tittar på mig, och det beror garanterat inte på att jag gör allt "perfekt" utan för att jag har fått en annan inställning till det hela. Själv så reflekterar jag aldrig över vad andra gör på gymmet. Jag är för upptagen med min egen träning, och tänker att de andra på gymmet också är det :) Sedan får man inte heller glömma att alla som befinner sig på gymmet också har varit nybörjare någon gång, och vet hur det är. Jag tror att det är extremt få personer som skulle döma någon, utan snarare har de nog en förståelse för alla som är nya på gymmet.

Här kommer i alla fall några tips om du vill börja träna:
Välj gym med omsorg. Vi tränar på Actic, vilket är skönt eftersom det är så blandat folk som tränar där. Många pensionärer, men också unga, vältränare personer, och allt däremellan. Jag hade nog inte trivts lika bra på ett extremt utseendefixerat gym där folk huvudsakligen går för att visa upp sig och ta selfies i sina snygga outfits (ja, det finns tydligen många sådana människor enligt bekanta som tränat på sådana gym). Välj ett gym med en avslappnad och välkomnande stämning helt enkelt :) Provträna på några olika gym och se vilket du gillar bäst! Ett annat tips är att börja gå på gymmet de tider det inte är så mycket folk där, om du har möjlighet till det. Dagtid på vardagar, och helger överlag är det lugnt enligt min erfarenhet :) 
♥ Börja lätt. När jag började träna så höll jag mig till "maskinavdelningen" innan jag vågade bege mig till friviktsavdelningen. Det kändes skönt eftersom du knappt kan göra fel på de vanliga maskinerna. På så vis kunde jag bygga upp en grundstyrka innan det var dags för lite andra övningar. Gå sedan över successivt till det som du upplever svårt, så du tar lite i taget :) 
♥ Boka in tid med PT. På Actic så ingår det fria timmar med instruktör, så jag bokade in några sådana tider i början. Då kunde jag berätta vad jag hade för mål med min träning, och fick hjälp att lägga upp ett träningsschema. Instruktörerna kunde hjälpa mig att få rätt teknik i övningarna, vilket gjorde mig säkrare sedan när jag tränade på egen hand. 
♥ Ha kläder som du trivs i. Det kvittar hur dessa kläder ser ut. Ha på dig det du trivs i helt enkelt! Jag känner mig mycket bekvämare på gymmet om jag upplever att mina kläder är smickrande för min kropp och bekväma att röra sig i.
♥ Lyssna på en bra podd/musik. Ifall du inte har en träningskompis, stäng in dig i dina hörlurar. Jag älskar att vara på gymmet och sätta på en bra podd och bara kötta :) Ansträngande för kroppen, men avkopplande för hjärnan. På så vis tror jag att du "glömmer bort" tankarna om att folk skulle döma dig, eftersom du är så inne i ditt.

 
/ Emma

Kommentarer
Rebecka Fredriksson säger:

Väldigt bra och klokt skrivet! 🌟 Heja er!

2019-02-28 | 09:12:33
Sätilaryttaren.se säger:

Jag har en sjukgymnast i samma byggnad som mitt jobb med diverse gymmaskiner. Det har tagit tid men i veckan frågade jag om hon gör träningspass för icke skadade personer, vilket hon gör så om två veckor ska jag ner och gå igenom maskiner och kropp 👌 Det hänger mest äldre personer där så jag känner mig helt trygg i det. Det finns ett stort gym i Sätila men jag har aldrig satt min fot där..

Svar: Härligt :D
Emma Elfstrand

2019-02-28 | 09:12:44
Bloggadress: http://satilaryttaren.se
Cecilia säger:

Jag gillar den träning som blir av i vardagen. Jag trivs inte på ett gym.

2019-02-28 | 09:26:45
Bloggadress: http://www.ceciliajohansson.nu
Anonym säger:

Tack att du svarade såhär på min fråga, verkligen tog den på allvar! Ska försöka se efter om dina tips kan funka för mig, jag hoppas verkligen det för jag vill komma över den här rädslan över andras tankar, den förstör så mycket. Tack igen <3

Svar: Lycka till ❤
Emma Elfstrand

2019-02-28 | 20:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: