Ergo X2?

Ni vet ju om att vi behöver köpa en ny sadel till Bella då hennes nuvarande inte ligger optimalt på henne. Vi har tidigare fått endel positiva kommentarer om Ergo X2, och jag har blivit sugen på att prova dessa sadlar eftersom de känns som något som borde passa både mig och Bella. Ni vet ju också om att jag har problem med mina höfter, och att jag ofta får ont när jag rider. En bättre anpassad sadel kanske kan lindra detta problem tänker jag. 

Ni som har provat Ergo X2, kan inte ni ge mig mer input? Vad jag har förstått så är sadlarna inte superdyra (runt 25k?), stämmer det? Och hur blir det om hästen ändrar sin vidd? Bella kommer ju garanterat hinna ändras endel med tiden, och då vill jag inte gärna köpa en sadel som inte går att justera. Sen får ni gärna kommentera era övriga erfarenheter av dessa sadlar, utprovningar osv :) 

 
/ Emma
Kommentarer
Wilma säger:

Har en ergo X2 till salu :) är nöjd med min, använd på 3 olika hästar och har kunnat ändra i bomvidd. Superskönt dessutom.

Svar: Härligt :D
Emma Elfstrand

2019-03-23 | 14:17:27
Anonym säger:

Alexandra Wirgart har en, har för mig att ni känner henne lite lätt? :)

Bara hört gott om sadlarna. De är riktiga drömsadlar! Tyvärr ingen egen erfarenhet men läst på så mycket om de där fantastiska sadlarna. ;) Angående priserna, de lägger inte på extra bara för att som vissa märken gör. Beror på modell och val av läder. Bra service, svarar snabbt. :)

Svar: Yes det stämmer :D Tack för din kommentar!
Emma Elfstrand

2019-03-23 | 17:42:25
Anonym säger:

Är inte jätteimponerad av dem. Testade en i kalvskinn och greppet var inget vidare. Hästen kändes inte heller något extra. Blev en Erreplus istället, kanske passar Bella om hon har stora bogblad som behöver utrymme att röra sig - då är det en shoulder free panel du ska ha :)
Dubbelt buffelskinn som gör att du sitter stadigt 👍

Svar: Tack för din kommentar! :)
Emma Elfstrand

2019-03-23 | 19:29:57
Anonym säger:

Har ni tittat på sadlar som är gjorda för kvinnor? Tänker att det kan vara bra om man har problem med höfterna. Vet inte om det finns flera märken, det jag känner till är schleese. Jag har inte testat nån själv men blev intresserad och läste på lite då en i stallet köpte en och tyckte den hjälpte mot problem med höfter och rygg. Tyvärr inte billiga men det finns kanske fler märken

2019-03-24 | 19:49:54
Anonym säger:

Har ni tittat på sadlar gjorda för kvinnliga höfter? Jag har inte testat själv utan fick upp ögonen för dem när en i stallet skaffade en och tyckte den hjälpte mot problem i höfter och rygg. Vet inte om det finns flera märken, det jag känner till är schleese. Tyvärr allt annat än billiga, men det finns kanske andra märken.

2019-03-24 | 19:52:04
Marie säger:

Jag har just nu 2 Ergo-sadlar. Jag har genom åren testat Bruno,Guy Chanel,CWD,Childeric,Equipe,Butet....samt en hel drös med "mellanklass"-sadlar. Det har tagit mig alla dessa år att hitta rätt vilket jag gjorde med Ergo. Jag har haft stora problem med rygg,leder osv som helst försvann i Ergos sadlar. De har ett helt annat tänk när de bygger sina sadlar. Ryttaren i vertikal balans i sadeln men också sadelns balans på hästen. Mina hästar är helt förändrade sedan jag bytte sadlar och själv började rida vertikalt(2013). Har du chansen så är det bara dumt att INTE göra en ordentlig utprovning med Ergo. Jag tror att de som säger att Ergos sadlar inte är "speciella" heller inte fårr en ordentlig sadelinpassning.Det handlar om att optimera in ryttaren mot sadeln OCH optimera sadeln mot hästen. Alltså 2 saker att ta hänsyn till.Dock är det inte utbytbara järn eller så. JAg anser att sadlarna ligger så bra i pris att man kan byta upp sig om man behöver.

2019-03-24 | 20:15:20
Bloggadress: http://nouw.com/westyarnhillside
Linda säger:

Har du provat Wow-sadel? Anpassat för kvinnligt bäcken. Ger stor bogfrihet och går att justera hur mycket som helst. (har en om du vill prova).

2019-03-24 | 20:57:43
Anonym säger:

Hade satsar på en erreplus :)

2019-03-24 | 21:07:50
Anonym säger:

Ni som tipsar om sadlar till kvinnligt bäcken, bra början MEN, alla kvinnliga bäcken är inte likadana. Därför är ErgoX2 så himla bra eftersom de byggs upp efter både ryttare och häst. Ergo gånger 2 så att säga ;) Mvh entusiast och sadelnörd

2019-03-25 | 10:29:27
Anonym säger:

Har ni tittat på sadlar som är gjorda för kvinnliga höfter? Vet inte om det finns flera märken, det jag känner till är schleese. Har inte testat själv, men en i stallet tyckte det gjorde stor skillnad på hennes problem med höfterna

2019-03-25 | 15:11:03
Anonym säger:

Har ni tittat på sadlar som är gjorda för kvinnliga höfter? Vet inte om det finns flera märken, det jag känner till är schleese. Har inte testat själv, men en i stallet tyckte det gjorde stor skillnad på hennes problem med höfterna

2019-03-25 | 15:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: